• Olet tässä:
  • Etusivu
  • Blogi
  • Hyväpaha kirjanpitäjä!

Hyväpaha kirjanpitäjä!

Hyväpaha kirjanpitäjä! On ollut ihan mielenkiintoista seurata keskusteluja liittyen ihmisten käsityksiin hyvästä kirjanpitäjästä. Meitä ihmisiä on niin monenlaisia ja yritystoimintaa on kovinkin erilaista, joten kuinka sitten voidaan määritellä tämä hyvä? Yrittäjillä tuntuu myös olevan hyvin erilaisia odotuksia kirjanpitäjälleen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, sehän on silloin hyvä, kun se vastaa tarpeeseen. Mutta tietävätkö kaikki yrittäjät edes sitä, että […]

Hyväpaha kirjanpitäjä!

On ollut ihan mielenkiintoista seurata keskusteluja liittyen ihmisten käsityksiin hyvästä kirjanpitäjästä. Meitä ihmisiä on niin monenlaisia ja yritystoimintaa on kovinkin erilaista, joten kuinka sitten voidaan määritellä tämä hyvä? Yrittäjillä tuntuu myös olevan hyvin erilaisia odotuksia kirjanpitäjälleen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, sehän on silloin hyvä, kun se vastaa tarpeeseen. Mutta tietävätkö kaikki yrittäjät edes sitä, että mitä kaikkea he todellisuudessa tarvitsisivat?

Olen kuullut lukemattoman määrän tarinoita siitä, kuinka yrittäjät suorastaan koittavat vältellä kanssakäymistään kirjanpitäjänsä kanssa. Onpa ollut myös tapauksia, jossa kirjanpitäjä puolestaan väistelee asiakkaansa yhteydenottoa. Tämä kuulostaa mielestäni aina yhtä kummalliselta. Mikäli kirjanpitäjän yhteydenotto tietää aina huonoja uutisia, pitäisi jonkun varoituskellon jo soida, että asiat eivät ehkä ole kovin hyvällä mallilla. Pakollisen pahan sijaan kirjanpitäjän tulee olla yrittäjälle ikään kuin joukkuekaveri. Heidän tulee muodostaa tiimi, jolla on aidosti yhteinen päämäärä: kannattava liiketoiminta. Yrittäjän toimeentulo on suorassa yhteydessä yrityksensä toiminnasta, jonka vuoksi tähän maaliin pyrkimisessä kannattaa käyttää kaikki saatavilla oleva apu.

Joidenkin mielestä kirjanpitäjä on silloin oikein hyvä, jos he mielestään maksavat tarpeeksi vähän veroja. Verottaja usein tuntuu olevan kuin jokin iso paha peikko, jolta yrittäjä ei millään pääse pakoon. Ja ei ikävä kyllä pääsekään, mikäli harjoittaa yhtään kannattavaa liiketoimintaa. Suomalainen yhteiskunta on muodostettu verovaroille, joten jokainen meistä joutuu kantamaan kortensa siihen kekoon. Kukaan kirjanpitäjä ei mahda lainsäädännölle mitään, mutta tietysti verotusta voidaan parhaan mukaan lain puitteissa optimoida. Veronkierto on laitonta ja yrittäjä ottaakin siinä melkoisen riskin tietoisesti. Verosuunnittelu puolestaan on täysin luvallista ja se on vieläpä enemmän kuin suotavaa.

Kaikkein yleisin kysymys lienee se, että saako halvalla hyvää? Tämä riippuu taas täysin siitä, mikä on kellekin hyvä. Yleensähän se on hyvä silloin kuin saa tarvitsemansa ja mielestään sopivaan hintaan. Kuten kaikessa muussakin, halvalla kyllä usein jotain saa, mutta pienellä lisäpanostuksella hyöty ja käyttömukavuus parantuvat jo huomattavasti. Varmasti kohtuullisin pienillä kustannuksilla saa nykyisin myös kirjanpitopalvelut, mikäli yrittäjälle riittää, että joku tekee verottajan suuntaan pakolliset ilmoitukset ja hän siirtää saamaansa raportit katsomatta arkistoon. Jokaisen yrittäjän tulee kuitenkin vastuunkantajana olla itse perillä toiminnastaan. Ei kannata ainoastaan tuijottaa sitä tilitoimiston laskun loppusummaa, vaan miettiä ensin mitä sitä vastaan saa. Hinta kun ei ikinä takaa mitään, ei kumpaankaan suuntaan.

Nykypäivän kirjanpitäjien tulee olla taloushallinnon monipuolisia ammattilaisia, joilla on yhä paremmat valmiudet tukea asiakkaitaan erilaisissa yrityksen toimintaa koskevissa tilanteissa. Kaikki ovat varmasti yhtä mieltä siitä, että hyvän kirjanpitäjän tulee olla myös hyvä asiakaspalvelija. Kommunikoinnin tulee olla ymmärrettävää ja vastavuoroista. Tämän lisäksi pyritään aina toimimaan ammattitaitoisesti ja ennen kaikkea asiakkaan etua ajatellen. Ensiarvoisen tärkeää on myös luottamus. Yrittäjän täytyy pystyä luottamaan kirjanpitäjäänsä ja taas toisaalta kirjanpitäjä pystyy parhaiten auttamaan silloin, kun tietää asioiden todellisen tilanteen. Luottamuksellinen ja vuorovaikutteinen yhteistyö johtaa aina parhaaseen lopputulokseen.

Ammattitaitoinen kirjanpitäjä osaa ohjata asiakastaan yhä kustannustehokkaampaan toimintatapaan. Nykyisillä järjestelmillä pystytään usein selkeyttämään ja helpottamaan toimintaa, joten niiden hyödyntäminen on kaikkien edun mukaista. Käytännöntyössä olen törmännyt siihen, että kovin usein tehdään asioita turhaan moneen kertaan ja varsin monimutkaisesti, koska ”näin on tehty aina ennenkin”. Miltä sinusta yrittäjä kuulostaisi sellainen, että ensin laitetaan ne taloushallinnon perusrutiinit rullaamaan ja tämän jälkeen säästetty aika käytettäisiinkin siihen itse liiketoiminnan kehittämiseen? Ota riski ja hyppää nykyaikaa, me kyllä autamme sinua siinä.

terveisin Mari

Ota yhteyttä

Vastaamme mahdollisimman pian! Voit myös soittaa meille – yhteystiedot löydät täältä.

Tutustu myös näihin palveluihin:

Tilitoimisto-palvelut

  • Budjetointi
  • Kannattavuuslaskenta
  • Kassavirtalaskenta ja -seuranta
  • Tase- ja tulosanalyysit
  • Projektinjohtopalvelut
  • Johdon / omistajan tuki
Lue lisää

Taloustreenit-koulutukset

  • Yrityskohtaiset treenit
  • Pienryhmätreenit
  • Yksilötreenit
  • Valmennukset yhteistyökumppaneiden kanssa
Lue lisää